Krise kræver ledelse

31. december 2019: Kina reporterer om forbløffende mange tilfælde af lungebetændelse.

7. januar 2020: Det står nu klart, at sygdommen hverken er alm. Lungebetændelse eller SARS, men derimod en ny virus, som af verdenssundhedsorganisationen WHO får navnet 2019-nCoV og tilhører den gruppe af virus, der samlet kaldes corona.

5. februar besøger direktøren for Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm, TV2-programmet Lippert. Han fortæller, at corona ikke vil blive et problem i Danmark.

11. marts indkalder statsminister Mette Frederiksen til pressemøde kl. 20.30. Her lukker hun Danmark ned. Elever og studerende sendes hjem fra skole. Offentlige ansatte får besked om at arbejde hjemme i videst muligt omfang.

*

På få uger har coronaen lagt samfundet ned. Kina og Italien står som levende skræmmeeksempler på, hvor galt det kan gå, og land efter land lukker ned.

Der er kun én ting, der kan bringe os gennem krisen: God ledelse.

Til gengæld er der mange muligheder i værktøjskassen: Karantæne, nedlukning, forsinkelse af epidemien, forhåbentlig på sigt en vaccine. Men alle har det til fælles, at de kræver god ledelse for at lykkes.

God ledelse kræves der også, hvis den økonomiske situation ikke skal udvikle sig fatalt. Arbejdspladser er på spil. Små og mellemstore virksomheder kæmper for overlevelse. Adskillige har allerede få dage inde i nedlukningen meldt om omsætningsfald på 40, 50 og 60% – nogle endnu mere.

Der er varslet politiske hjælpepakker, som bl.a. indebærer udskydelse af betaling af skatter og afgifter. Det styrker likviditeten på kort sigt. Men det svarer ikke på det spørgsmål, som alle bestyrelser, direktioner og ledere lige nu sidder med: – Hvad gør vi nu?!?

Som leder står du lige nu over for en opgave, som du formentlig er uforberedt på. Men det er dig, der er den. Der er ikke andre til at løse opgaven. Derfor har jeg – på min hjemmearbejdsplads og fra mit sommerhus – sat mit til tasterne for at skrive nogle af de bedste råd og vink, jeg som erhvervspsykolog har i værktøjskassen til dig.

Her kommer temaerne:

  • Overblik og prioriteringer: Hvad er det vigtigste at gøre lige nu, og hvad er dine muligheder?
  • Smitteledelse: Hvordan inddæmmer du smitterisikoen og handler på det scenarie, at flere af dine medarbejdere – eller dig selv – rammes af sygdom?
  • Distanceledelse: Hvordan leder du dine medarbejdere, når I ikke længere sidder sammen? Hvordan skaber du et godt arbejdsmiljø på distancen?
  • Kommunikation: Hvordan kommunikerer du i en krisetid?
  • Strategisk ledelse: Hvad er dine muligheder for at bevare forretningen?
  • Forudsigelighed: Burde vi have set det komme? Og hvad kan vi lære af det?

Har du forslag til andre eller flere temaer, så tøv ikke med at kontakte mig. Al materiale bliver frit tilgængeligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *